“Kunst verrast, verwart, verrukt. Het geeft betekenis aan het leven van bijna al mijn personages, verzonnen of niet.”

Gerdien Verschoor (Boskoop, 1963) is  kunsthistoricus en auteur van romans, korte verhalen, literaire non-fictie en essays. Ze woonde en werkte jarenlang in Polen. Kunst, literatuur en de geschiedenis van Midden-Europa zijn haar belangrijkste inspiratiebronnen. Vaak speelt in haar werk de Tweede Wereldoorlog een rol van betekenis.

Gerdien combineert haar schrijverschap met haar baan als directeur van CODART, het internationale netwerk van museumconservatoren van Nederlandse en Vlaamse kunst. Daarvoor werkte ze als cultureel attaché op de Nederlandse ambassade in Warschau. Ze promoveerde op een Poolse kunstenaarsgroep uit het Interbellum nadat ze kunstgeschiedenis had gestudeerd in Leiden en Krakau.

Haar voorbeelden zijn Jacobus Vrel (actief van circa 1654 – circa 1662), Bruno Schulz (1892-1942) en Andrei Tarkovsky (1932-1986).


In opdracht

Gerdien schreef essays en verhalen in opdracht van onder andere het Frans Hals Museum (Haarlem), Museum Henriette Polak (Zutphen), en het Nationaal Museum in Krakau.

Ze is een goede interviewer. Ze maakte een reeks vraaggesprekken met internationaal vermaarde verzamelaars en kunsthandelaren voor het CODART eZine. Voor de catalogus van de internationale kunst- en antiekbeurs Tefaf interviewde ze de Amerikaanse verzamelaar George Abrams.

Vanwege haar grote internationale netwerk in de wereld van musea wordt ze regelmatig benaderd om adviezen uit te brengen. Recent nam ze op uitnodiging van het Museum of Fine Arts in Boston deel aan een Round Table waarin invloedrijke personen uit de wereld van de oude meesters advies uitbrachten over het in Boston op te richten Center for Netherlandish Art.

Haar andere kennisgebied betreft Midden- en Oost Europa. In opdracht van de Museumvereniging en het Ministerie van Buitenlandse Zaken trad ze op als projectleider en trainer bij masterclasses museummanagement in Polen, Oekraïne en Roemenië.

Een bijzondere opdrachtgever was het Keret House in Warschau, waar Gerdien als artist-in-residence verbleef om een essay te schrijven over een belangrijke lieu de mémoire in het voormalige getto.

© Foto: Merlijn Doomernik