Gerdien Verschoor

IMG_4100Paul Overhaus oneindig kunstenaar

Essay in de gelijknamige tentoonstellingscatalogus

Amsterdam, 2015

‘De koeien, de wolken, de lage horizon. Als je met je ogen knippert lijkt het wel een houtsnede in groot formaat, een landschap als idee. Nog een keer knipperen: opnieuw die monumentaliteit, een landschap waarin je kunt verdwijnen. En je vraagt je af: wanneer heb je voor het laatst zo intens gekeken? En waarom heb je het werk van Paul Overhaus nodig om dit te kunnen zien?’

 

Lees hier mijn hele essay over het werk van Paul en bekijk zijn website voor een overzicht van zijn oeuvre.
De tentoonstellingscatalogus is te bestellen bij miekeobers apestaartje ziggo.nl
Hardcover 59,95
Softcover 29,95
(Excl. verzendkosten)


VP-HR-RGB-Dit wil je wetenHet verdwijnen van de lijst

in: dit wil je weten. Nederland in ideeen

Maven Publishing, Amsterdam 2014

‘Welk inzicht uit je vakgebied kan anderen helpen in het dagelijks leven?’
In de publicatie en online tentoonstelling Dit wil je weten. Nederland in ideeën geven 93 wetenschappers, ondernemers en kunstenaars antwoord op deze vraag die Pauline Cornelisse hun stelde.
Mijn bijdrage aan dit project is: Het verdwijnen van de lijst.
Nieuwsgierig naar het volgende antwoord? Kijk dan hier.
Alle 93 antwoorden bekijken? Bezoek dan de online tentoonstelling.


2ace0c89fff98e178abc9fe9b287f16fMooi oud

Essay bij de tentoonstelling: ‘mooi oud. Een loflied op alles wat waardevoller wordt met de tijd’,  museum henriette polak

Zutphen 2014

Getuige te zijn van de ouderdom van de ander: het confronteert ons met ons eigen verval. Dar was natuurlijk ook de reden dat ik voor het eerst van mijn leven van een tentoonstelling wegvluchtte nog voor ik hem goed en wel had bekeken.

Lees hier het hele essay Mooi Oud.


Schermafbeelding 2013-05-20 om 11.55.34Alleen met Vermeer

in: Trouw (Letter en Geest)

13 april 2013

De brieflezende vrouw van Vermeer heeft de hitpotentie van de Mona Lisa. Wat kan het Rijksmuseum zich nog meer wensen? Nou, een ruimte om met deze vrouw alleen te zijn.

Lees hier het hele essay De vrouw, haar brief en ik,
in de mooie vormgeving van Anita Huisman.


Vrijheid is zoiets als ademhalen

in: Bijdragen voor Rudi Ekkart (RKD Bulletin)

december 2012

‘In mijn dromen / schilder ik als Vermeer van Delft’ dichtte Wisława Szymborska.
Over Poolse poëzie en Hollandse meesters.

Lees hier het hele essay.

 

 

 


The Witch and the Hermit

in: Jacek Sroka, the description of the world

Nationaal Museum Kraków, 2008
ISBN 978-83-7581-003-5

Dit essay over het werk van Jacek Sroka is tevens op het Internet in het Engels verschenen.
O czarownicy i o pustelniku po polsku na sieci.

Meer inspiratie? Zie de honden op deze site, www.sroka.pl en Advies voor het eten van rode soep.


Madeleines in Kamp Griazowiec

in: Tijdschrift voor Slavische Literatuur 36

Amsterdam, december 2003

‘Toen Józef Czapski in 1939 gemobiliseerd werd, genoot hij vooral bekendheid als kunstenaar, kunstcriticus en als organisator van tentoonstellingen. Hij leek allesbehalve voorbestemd om als officier verwikkeld te raken in de bizarre loop van de Poolse geschiedenis.’

Lees hier het hele artikel.


Dora Dolz en het koninkrijk der dingen

Museum De Fundatie

Heino/Wijhe, 2002, ISBN 90-70842-45-9

‘Zowel het Rotterdamse huis van Dora Dolz als Het Nijenhuis van Dirk Hannema zijn ongewone plekken, bijzondere bergplaatsen van de meest uiteenlopende voorwerpen die allemaal met elkaar in verbinding lijken te staan: schilderijen, tekeningen, tapijten, kasten vol serviesgoed en zilverwerk, tegels aan de wand.’

 


Charlotte van Pallandt, gipsen en schetsen

Museum de Fundatie

Heino/Wijhe, 2001, ISBN 90-70842-42-4

‘En dit is misschien wel de grootste eer die Van Pallandt haar oude leermeester en vriend Termote kon bewijzen: met een minimum aan middelen wist ze zijn portretten een verbazingwekkende krachtige uitstraling mee te geven. Zo slaagde ze niet alleen als beeldhouwster, maar ook in de ontwikkeling van wat ze “dat andere” noemde.’