Gerdien Verschoor

De pers over ‘De draad…’

Juryrapport van de VrouwDebuutPrijs – november 2013

“Het boek is, zeker voor een debuut, ongekend ambitieus. De doordachte compositie, waarbij meerdere malen aan klassieke muziekstukken wordt gerefereerd, de bandbreedte aan onderwerpen en personages, en de verankering in de na-oorlogse Poolse geschiedenis dwingen respect af.
Door het poëtische taalgebruik, de muzikaliteit en de sprookjesachtige, magische sfeer die vaak ontstaat, stijgt het boek uit boven het realisme dat in de Nederlandse literatuur vaak de boventoon voert.
De schrijfster geeft blijk van durf en groot schrijftalent.”


De bijbel in de Nederlandse cultuur

“Het Nederlandse romandebuut De draad en de vliegende naald (2011) van Gerdien Verschoor is kunstzinnig gecomponeerd, met beschouwingen, realistische, sprookjesachtige en lyrische passages, dromen en bijzondere beelden. Dezelfde motieven keren steeds op andere manieren terug. Daarbij lopen werkelijkheid en verbeelding vaak in elkaar over, zoals in de magische verteltraditie van Midden-Europese Joodse verhalen.” Een mooie exegese van De draad op:
De bijbel in de Nederlandse cultuur


Extase

“Negatieve vrijheid staat in dit verhaal tegenover positieve vrijheid. Uitroeptekens tegenover vraagtekens. Ongehinderd door andere burgers en de staat je eigen leven leiden tegenover het vermogen om je leven in te richten volgens de wetten van je eigen innerlijk leven.”
Extaze september 2012


Boek-delen

“Zonder het te weten, breng je kennelijk veel meer verhalen over, achter dat ene verhaal
dat je wilde vertellen.”
Boek-delen zomer 2012


Flow

“Ontroerende roman. (…) De kunst van het troosten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Soms is het niet meer dan letterlijk een stoel pakken.” (Over mijnheer Polakowski en de kunst van het troosten).
Flow februari 2012


Bol.com

“Een diep doorvoeld monument voor wie achterbleven na de holocaust.”
Bol.com winter 2012


JonkerHenry

“Een intrigerend verhaal dat de lezers aanvankelijk bij de hand neemt, tegen het einde bij het nekvel en niet meer loslaat. Een waardig requiem.”
JonkerHenry januari 2012


Polonia.nl

“Een geweldig geschreven boek.”
Polonia.nl december 2011


Polonia.nl

“Majstersztyk!” (recenzja po polsku, recensie in het Pools)
Polonia.nl december 2011


Kgcliteratuur.nl

“Een rijk, ontroerend en indringend boek.”
Kgcliteratuur.nl november 2011


Zin

“Dankzij de subtiele pen van de schrijver geef je je als vanzelf aan het verhaal over en begrijp je zonder veel uitleg wat de hoofdpersonen beweegt. Over zo’n pen beschikt Gerdien Verschoor.”
Zin oktober 2011


Lezentv

De recente geschiedenis van Polen is het decor van de bijzondere debuutroman van Gerdien Verschoor, waarin een moeder gedurende een lange nacht de dood van haar zoon beweent
en onderwijl een leven in filmische scènes aan zich voorbij ziet trekken.”
Lezentv (interview, 31 minuten) oktober 2011


Recensieweb.nl

“Soms duiken uit onvermoede hoeken de prachtigste boeken op.”
Recensieweb.nl september 2011


StandplaatsLemberg.blogspot.com

“Als je zo’n boek kunt schrijven, ben je erin geslaagd heel diep in de Poolse ziel door te dringen.”
StandplaatsLemberg.blogspot.com 20 september 2011


Literairedebuten.nl

“Het zou mij niet verbazen als we Gerdien Verschoor met De draad en de vliegende naald nog eens tegenkomen op de een of andere shortlist voor de een of andere literaire prijs.”
Literairedebuten.nl september 2011


Nieuw Israëlitisch Weekblad

“Een prachtig debuut.”
Nieuw Israëlitisch Weekblad
9 september 2011


De Leestafel.info

“Een intrigerend en ontroerend debuut.”
De Leestafel.info augustus 2011


De telegraaf

“In haar debuut toont Verschoor hoe maatschappelijk en persoonlijk onrecht de mens tekent en verknipt. (…) Doordacht en met veel oog voor detail geconstrueerd.”
De Telegraaf 22 juli 2011


De Stentor

“Intense roman. Een boek met grote en kleine geheimen, dat je in één ruk uitleest.”
De Stentor 1 juli 2011


Reacties

“Alleen zeggen dat je een prachtig boek hebt geschreven, is te weinig. (…)
Om te kunnen bestaan, hebben dingen een naam nodig. Wat naam verliest, bestaat niet meer.
Herman van Bostelen

“Gerdien, je hebt een fenomenaal boek geschreven en ik wil je daarvoor bedanken.”
Sander Blom, Uitgeverij Atlas Contact

“Wat blijft staan is een ijzersterk verhaal waarin je laat zien wat uitzonderlijk zware tijden in een bijzonder land met mensen kan doen. Ik kan niet wachten op het volgende boek.”
Tom van der Molen